لیست اختراعات محمد بهرام پور
\\\\\\"سيستم اطفاي حريق ايمن موتور و باك سوخت خودرو\\\\\\" در زمينه فني : مهندسي به مفهوم عام ؛ اساس اين اختراع شامل سيستمي است تا اطفاي حريق ايمن موتور و باك سوخت خودرو انجام دهد. با كاربرد اين اختراع ميتوان اطفاي حريق مطمئن و سريع خودرو جهت حفظ جان سرنشينان داخلي خودرو هنگام بروز خطر آتشسوزي و سپس اطفاي حريق و همچنين تامين امنيت جاني و مالي افراد و خودروهاي حوالي خودروي محترق را داشت. در اين سيستم از پودر بيكربنات پتاسيم و گاز نيتروژن جهت استفاده در كپسول اطفاي حريق استفاده شدهاست كه خطر خفگي براي سرنشينان داخلي خودرو ندارد و در طيف گستردهاي از انواع آتشسوزيهاكاربرد دارد. بنابراين از دو كپسول 8 كيلوگرمي بيكربنات پتاسيم با فشار 20 بار در زير صندليهاي سرنشينان جلو استفاده شده است كه يكي از كپسولها براي موتور اصلي خودرو و ديگري براي باك سوخت عقب خودرو ميباشد. در سيستمهاي رابط كپسول به موتور خودرو و باك خودرو از لولههاي پلي پروپيلين 2 اينچي به همراه پوشش به كمك چسب نسوز جهت اتصال از كپسول خاموشكننده به سمت موتور اصلي خودرو و باك سوخت خودرو استفاده شده است كه داراي قابليت مقاومت در برابر لرزشها و ضربات، سبك بودن و سهولت نگهداري و تعميرات و افت فشار كم در برابر جريان ميباشند. جهت پوشش كامل مناظق اشتعالزا از 2 قاب مستطيلي شكل كه هر كدام از اضلاع آنها به فاصله 5 سانتيمتر از بدنه موتور اصلي خودرو و باك سوخت فاصله دارند، استفاده شده است. همچنين محل قرارگيري هر كدام از قابها در پيرامون محور مركزي موتور اصلي خودرو و باك سوخت و در مقطع ارتفاعي وسط آنها ميباشد. روي هر كدام از قابها، 4 نازل پاشش با سر نازل 60 درجه قرار گرفتهاند. جهت راهاندازي سيستم اطفاي حريق از يك شاسي در كنار صندلي راننده و نزديك ترمز دستي خودرو استفاده ميگردد كه در زمان احساس خطر توسط راننده لمس ميگردد. اين شاسي باعث عملكرد يك شير كنترلي در سر كپسولها شده و سپس ماده خاموشكننده به سمت مناطق اشتعالزا هدايت ميشود. ابتكارات انجامشده باعث گرديده كه از اين دستگاه بتوان در شرايط مختلف ايجاد خطر آتشسوزي و در محيطهاي مختلف استفاده نمود و امنيت جاني و مالي سرنشينان و ساير افراد پيرامون خودرو و يا در محيطهاي مورد استفاده را به طور كامل تامين نمود.
اساس اين اختراع شامل گرانول سازي خوراك¬هاي جامد مرطوب (انواع كودها، مواد پليمري و ...) مي¬باشد. با كاربرد اين اختراع مي¬توان ذرات جامدي مقاوم در برابر ضربات را با صرف هزينه و انرژي بسيار پايين توليد نمود . دستگاه گرانول ساخته شده، از يك بدنه استوانه¬اي شكل كه در انتها داراي قسمت مخروطي شكل مي¬باشد، اسكلت فلزي نگهدارنده دستگاه، موتور الكتريكي و گير بكس حلزوني، تشكيل يافته است. . بدنه به كمك نيروي موتور الكتريكي به چرخش در مي¬آيد و خوراك ورودي به دستگاه در حين عبور از آن، تحت نيروي گريز از مركز قرار گرفته و به تكه¬هاي كوچك¬تر تبديل مي¬شود. اين تكه¬هاي كوچك به دليل ماهيت دوراني دستگاه، با غلتيدن درون دستگاه، شكل كروي به خود مي¬گيرند. در اين دستگاه با ساخت بدنه استوانه¬اي به كمك توري¬هاي سرندي، امكان انجام انتقال حرارت از قسمت زيرين دستگاه، جهت كنترل محتواي رطوبت محصول خروجي فراهم گرديده است. هم¬چنين با ساخت اسكلت استواه¬اي از جنس پروانه¬هاي كولر متصل به هم، هزينه سرمايه¬گذاري جهت ساخت دستگاه به شدت پايين آمده و ضمن سبك¬تر شدن كل بدنه، امكان جابجايي آسان دستگاه به كمك چرخ¬هاي تعبيه شده در زير اسكلت فلزي، فراهم آمده است.
اساس اين اختراع شامل بازيابي انرژي در سيستم¬هاي بازيابي انرژي تجديدپذير توسط لوله گرمايي با كلكتور لوله تخليه مي¬باشد. با كاربرد اين اختراع مي¬توان از اتلاف انرژي قابل توجهي در هر دو قسمت چگالنده و تبخيركننده جلوگيري كرد. لوله گرمايي ساخته شده، از يك اتاقك آببندي شده(ديواره لوله و سرپوشهاي انتهايي) و سيال عامل كه درون لوله¬ تزريق شده كه در تعادل با بخارش قرار دارد تشكيل شده است. لوله پس از تخليه هوا، با درصد خاصي از سيال عامل، پر ميشود. با افزودن نانو سيال به سيال عامل ميزان انتقال حرارت در بخش تبخيركننده به ميزان 30 درصد افزايش يافته است. همچنين قرار دادن دو قطعه فلزي درون كلكتور باعث افزايش نرخ انتقال حرارت شدهاست. نكته مهم ديگر ساخت لوله گرمايي به همراه كلكتور خورشيدي ميباشد كه كلكتور تحت خلاء است و درون آن از هوا تخليه شدهاست. به دليل جنس خاص جاذبي كه درون كلكتور وجود دارد، نرخ جذب آن در شرايط خلاء به ميزان چشمگيري افزايش پيدا ميكند و قابليت جذب 95 درصد انرژي تابشي را داراست. همچنين به دليل ساختار متقارن آن محدوديت زاويهاي ندارد و در شرايط مكاني و عملياتي متفاوت قابل استفاده است. همه اين مزيتها باعث بهبود بازده اين دستگاه به ميزان 30 تا 35 شدهاست.
موارد یافت شده: 3